torsdag 3 december 2015

Vad finns kvar av Miljöpartiet?

"Idag har de forna idéerna övergivits till förmån för regeringspositioner. Så går det när miljö- och flyktingpolitik ska bedrivas i samförstånd, utan att utmana högerpolitik och storföretagens makt"

Av Lina Rigney Thörnblom
kommunfullmäktigeledamot för Rättvisepartiet Socialisterna i Haninge

År 2005 var Miljöpartiet med i rörelsen för flyktingamnesti och spelade en avgörande parlamentarisk roll. Idag skriver man under på högre flyktingmurar och nya motorvägar. Vad finns kvar av Miljöpartiet?

Rörelsen för flyktingamnesti för tio år sedan samlade in 160 000 underskrifter och drygt 20 000 demonstrerade runt om i landet. Miljöpartiet var en del av detta, och i riksdagen satte man press på Socialdemokraterna i budgetförhandlingarna efter att motionen för allmän amnesti hade röstats ner av Moderaterna och Socialdemokraterna.
– Budgetförhandlingarna är ju det forum som vi och Vänsterpartiet har att påverka regeringen. Men jag tycker inte att det här är en fråga som ska mätas i pengar på det sättet. När man gjorde amnestier förr gjorde man inte ens några ekonomiska kalkyler eftersom man ansåg att det handlar om rättssäkerhet, sade Gustav Fridolin då till Arbetaren.
Idag är tonen en annan. Miljöpartiets öppna migrationspolitik gällde bara så länge det inte kom ett stort antal asylsökande till Sverige.
Till Expressen säger Gustav Fridolin att han inte gillar beslutet man har tagit om att stänga gränserna, men att det kunde ha blivit värre om de inte hade varit med i förhandlingarna med Socialdemokraterna.
Samma argument användes år 2013 när MP och Moderaterna drev igenom Reva, med ökad polisjakt av flyktingar som konsekvens.

"Istället har man ställt sig bakom Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorvägen som nu byggs och kommer att innebära ökad bilism och utsläpp. Tidigare i år sålde MP sin själ angående Vattenfalls brunkol..."

På sin hemsida skriver MP om hur man ingår i regeringen för att genomföra en grön politik.
Istället har man ställt sig bakom Förbifart Stockholm, den sexfiliga motorvägen som nu byggs och kommer att innebära ökad bilism och utsläpp. Tidigare i år sålde MP sin själ angående Vattenfalls brunkol när det byggdes nya kolkraftverk i Tyskland, trots Miljöpartiets regeringsposition. Just det mycket klimatfarliga brunkolet var en symbolfråga i valrörelsen.
– Hade vi suttit i opposition hade vi också kritiserat besluten, men i regeringsställning måste man ta ansvar. Inget hade blivit bättre för flyktingarna om inte vi hade suttit i regeringen, sade Åsa Romson till DN angående de nya flyktingmurarna.
Och det är just den här inställningen som är genomgående i MP-ledningens förklaringar till sina svek. Fridolin går så långt som att säga till Expressen att han skiter i väljaropinionen. Men den talar sitt tydliga språk. Senaste väljarbarometern gjord av Novus visar att stödet för MP har sjunkit till 6,4 procent, det lägsta sedan år 2010.
Och det är inte bara relationen mellan partiet och väljarna som knakar. Även inom Miljöpartiet haglar kritiken. ”Jag kan varken stödja eller försvara att vi så kraftigt försämrar svensk migrationspolitik. Jag kan inte. Det går bara inte”, skrev riksdagsledamoten för MP Jakop Dalunde på Facebook. En röst avgjorde när frågan avgjordes i riksdagsgruppen.

Miljöpartiet bildades som ett alternativt parti, med roterande poster för att makt korrumperar. Idag har de forna idéerna övergivits till förmån för regeringspositioner. Så går det när miljö- och flyktingpolitik ska bedrivas i samförstånd, utan att utmana högerpolitik och storföretagens makt.
Vi kan fråga oss om Miljöpartiet inte även borde byta namn, kanske till bara Partiet. ■

Läs också:
> Miljöpartiets falska valflygblad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.