onsdag 24 april 2013

Transportavtal efter en timmes strejk - RS på plats


Transport hade varslat för strejk på 25 terminaler runt om i landet, Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) besvarade med  lockout av 6 500 chaufförer på 450 åkerier. (Läs mer om bakgrunden på RS Stockholm) Idag kl 12.00 bröt strejken ut. Den varade i en timme. Rättvisepartiet Socialisterna (RS) var på plats utanför DHL i Västberga när strejken bröt ut.
På strejken träffade vi bland annat Dragan, terminalarbetare. Han berättade att det är ett problem med de inhyrda. Vissa jobbar jämt, detta skruvar upp arbetstempot och splittrar arbetsgruppen.

BA:s kravlista var minst sagt provokativ; Fördubbling av provanställningstiden till ett helt  år till ett helt år, slippa förhandla med facket om icke-schemalagt arbete, lägre ingångslöner, införande av individuella löner m m.
Transports ordförande Lars Lindgren kallar avtalet en stor framgång. Arbetsgivarna kan nu inte längre ta in bemanningsföretag hur de vill, detta måste förhandlas och det lokala facket har insyn. Transport hade krävt att frågan först måste gå till tidigare uppsagda arbetare om anställning innan bemanningsföretag får anlitas.
Transport fick en lösning som går längre än Byggnads – där hamnade frågan om huvudentreprenörens kontroll av underentreprenörerna i en arbetsgrupp. För Transports del liknar kravet på förhandlingar om bemanning det som Handels kämpade till sig förra året: att det blir krångligare för arbetsgivarna men inget stopp.
När det gäller lönerna hade Transport krävt 860 kronor i ett ettårigt avtal men fick i linje med andra fack 1 827 kronor på tre år. Vad gäller övriga provokationer från BA så finns inte tillgänglig information just nu.

900 terminalarbetare kan enligt arbetsgivarna själva lamslå 80 procent av frakt-trafiken. Detta är en stor maktfaktor som hade kunnat användas mer:
– Det var synd att Transport inte lät företagen smaka på effekterna av strejken. Det hade pressat dem till att ge efter mer, kommenterar Mattias Bernhardsson, kommunfullmäktigeledamot för RS som var med och träffade de strejkande och gav dem partiets stöd.

Det är bara Transport- och terminal-avtalet som är slutet. Bevakning- och Miljö-avtalen kvarstår och nyanställnings- och övertidsblockaderna där fortsätter.
För miljöarbetarna vill BA ta bort vad de kallar ackordslistan i Stockholm. Detta skulle innebära lönesänkningar på flera tusentals kronor för många av Stockholms sopgubbar.

– Ackordslistan heter egentligen Bilaga C, vi kallar den poänglön med belastningsbegränsning. Det är den som gör arbetsmiljön rimlig och mer på våra villkor, berättar en av sophämtarna, Jan Spanedal.
– Den finns bara för oss i Stockholm. I förra avtalsrörelsen försökte vi få den införd i hela landet, men det misslyckades. Om den försvinner i det nya avtalet så påverkar det direkt dem som jobbar för Liselotte Lööw och andra företag. Vi som jobbar för Reno har skrivit in Bilaga C i ett lokalt avtal som gäller två till tre år till, sen försvinner den även för oss – om inte tidigare. Man kan aldrig lita på riskkapitalister. Jag är mycket orolig.
– På alla ställen där Bilaga C försvunnit så har trakterna blivit mycket större. Äldre sopgubbar slås ut.

Det var bland annat genom en vild strejk 2009 och genom en aktion där man jobbade enligt avtal 2010 som sopgubbarna tidigare lyckades försvara poänglistan och sätta stopp för den allra grövsta upphandlingsdumpningen. Denna kamp pressade Stockholmspolitikerna att bryta avtalet med skandalbolaget Resta och verksamheten togs över av Reno.
Erfarenheterna från dessa strider måste nu tas tillvara. Utan den kampen hade situationen varit värre än idag.

Elin Gauffin

Från tidigare strider med sopgubbarna:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.